MPK Wrocław oraz Miasto Wrocław podpisało trójstronne porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w efekcie którego do Wrocławia mają trafić autobusy elektryczne.
Porozumienie jest kolejnym krokiem w realizacji rządowego projektu wspierającego elektromobilność. W lutym tego roku 41 polskich miast i gmin, w tym Wrocław, podpisało z Rządem RP listy intencyjne. Zadeklarowało w nich chęć skorzystania z propozycji rządowej wprowadzenia lub zwiększenia udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej.
– Przyjęty przez rząd kierunek działań w zakresie tzw. elektromobilności jest na pewno dobry, ale na dzień dzisiejszy jako przewoźnicy natrafiamy za zbyt wiele barier, by we własnym zakresie, na szerszą skalę wdrażać tego typu projekty – mówi Jolanta Szczepańska, prezes MPK. – Elektryczne autobusy są mniej więcej dwukrotnie droższe od autobusów z ekologiczną normą spalania Euro 6, wymagają budowy dodatkowej infrastruktury ładowania, zasilenia tej infrastruktury, no i nie znamy faktycznych kosztów ich eksploatacji.
Biorąc pod uwagę te bariery, rząd opracował specjalny projekt badawczy, który ma na celu stworzenie dla miast i przewoźników dogodnych warunków dla nabycia i w przyszłości eksploatacji autobusów elektrycznych. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz producentami autobusów. W ramach tego projektu rząd przeznaczył środki finansowe na wyprodukowanie autobusów tańszych od oferowanych na rynku, zarówno pod względem ceny zakupu jak i eksploatacji. NCBR w oparciu o wytyczne od przewoźników opracuje dla producentów parametry autobusu, jakiego chciałyby polskie miasta. Korzystając z efektu skali NCBR chce zapewnić autobusy nie droższe niż 2 mln za autobus typu solo i 2,2 mln zł za przegubowy. Ponadto rząd stworzy możliwości dofinansowania zakupów ze środków zewnętrznych (projekty unijne, środki rządowe), które mają wspierać zakupy w co najmniej 60 procentach.
– Jeżeli będzie to autobus, którego zakup będzie się zwyczajnie opłacał, podejmiemy ostateczną decyzję o jego nabyciu. Najważniejszymi kryteriami, którymi będziemy się kierować, będzie cena autobusów, wysokość dotacji zewnętrznych, koszty eksploatacji oraz oczywiście pewność, że autobus spełnia nasze wszystkie techniczne wymagania – podkreśla Jolanta Szczepańska.
Istotne dla powodzenia projektu jest również to, że do testów pierwszych siedmiu autobusów dla Wrocławia, których chęć zakupu zadeklarowało MPK, rząd zamierza zapewnić także infrastrukturę niezbędną do ładowania baterii tych pojazdów. W ciągu miesiąca MPK zaproponuje wspólnie z Miastem trasę, na którą w pierwszej kolejności autobusy te wyjadą. Pierwsza wrocławska linia autobusu elektrycznego ma być uruchomiona do końca 2019 roku lub na początku roku 2020. Jeśli autobusy się sprawdzą, MPK Wrocław ma zagwarantowaną opcję zamówienia kolejnych 43 sztuk.
– Żebyśmy mogli wdrożyć projekt w życie, swoje zobowiązania musi wypełnić najpierw rząd, zapewniając odpowiednie ceny pojazdów, dofinansowanie i infrastrukturę, a przede wszystkim producenci autobusów, którzy te pojazdy wyprodukują – podkreśla prezes Szczepańska.
mat. prasowe MPK Wrocław