Starsi mieszkańcy Wrocławia lubili podśpiewywać: „Bo gdzie jeszcze ludziom / tak dobrze jak tu? / Tylko we Lwowie!” Obecni mieszkańcy Lwów mogą zamienić śmiało na Wrocław. Tak wynika z ogólnopolskich badań wykonanych przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Wrocław jest miastem wskazywanym przez innych mieszkańców Polski jako to, do którego chcieliby się najchętniej przeprowadzić.
Dziś zaprezentowano najnowszy raport „Wizerunek Wrocławia – październik 2025”, przygotowany przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. To druga w tym roku fala badań pokazująca, jak Wrocław jest postrzegany przez mieszkańców całej Polski – z wyłączeniem samych wrocławian.
Anna Żak (IBIMS): „Wizerunek Wrocławia jest stabilny i pozytywny”
– Druga fala badań pokazuje dużą stabilność ocen miasta. Wzrosły wskaźniki przyjazności, rozwoju zawodowego oraz atrakcyjności turystycznej. Co ważne, poprawiła się również identyfikacja Wrocławia jako miasta zielonego i bezpiecznego – podkreślała Anna Żak z Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.
Badanie objęło 1044 respondentów z całej Polski (metoda CAWI) i zostało zrealizowane w dniach 24–31 października 2025 r.
Wrocław – pierwszy wybór do przeprowadzki
Wrocław pozostaje miastem, które Polacy najchętniej wskazują jako potencjalne miejsce do życia. 23,5% badanychwybrałoby Wrocław jako jedno z miast branych pod uwagę przy przeprowadzce – najwięcej spośród wszystkich polskich metropolii (kolejne miejsca to: Gdańsk, Kraków, Gdynia i Warszawa).
Jeszcze silniej wygląda to wśród osób, które rzeczywiście planują zmianę miejsca zamieszkania: tutaj Wrocław wskazało aż 38,7% badanych.
Radosław Michalski: „To dowód na trwałą siłę marki Wrocławia”
– Wrocław znów okazał się liderem miast, do których Polacy chcieliby się przenieść. Cieszy nas, że te wyniki są stabilne i potwierdzają trend widoczny już w pierwszej fali badań – mówił Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Wrocławia.
Podkreślił, że silna marka miasta wynika z długofalowej polityki inwestującej w jakość życia, przestrzeń, edukację, kulturę i bezpieczeństwo.
Co decyduje o wyborze miejsca do życia? Wrocław odpowiada na potrzeby Polaków
Najważniejsze czynniki wyboru miasta to:
• dobra praca i rozwój zawodowy,
• dużo zieleni,
• bezpieczeństwo.
Wszystkie te elementy Wrocław ma na bardzo wysokim poziomie.
Miasto przyjazne do życia: aż 87% pozytywnych ocen
W porównaniu z badaniem styczniowym, ocena przyjazności Wrocławia wzrosła z 79% do 87%.
Najczęściej powtarzane skojarzenia: „zielony”, „bezpieczny”, „nowoczesny”, „piękny”, „dla młodych”, „rozwojowy”.
– Te 87% to ogromny kapitał wizerunkowy – podkreślił Michalski.
Praca i rozwój: Wrocław zdecydowanym liderem
Badania pokazują:
• 97% badanych uważa, że we Wrocławiu można znaleźć dobrą pracę,
• ponad 90% wskazuje, że Wrocław daje większe szanse na rozwój zawodowy niż inne duże miasta w Polsce.
Mateusz Jarzombek: „Wrocław rośnie dzięki gospodarce opartej na wiedzy”
– Wrocław przyciąga branże przyszłości: IT, R&D, nowoczesną energetykę, usługi profesjonalne i sektor finansowy. Mamy silny rynek pracy, bogatą ofertę akademicką i ekosystem wspierający innowacje – mówił Jarzombek.
Atrakcyjne miasto akademickie
Polacy wskazują, że najbardziej przyszłościowe kierunki studiów to: medycyna, informatyka, psychologia, inżynieria i ekonomia.
Wrocław – dzięki 30 uczelniom i ponad 100 tys. studentów – pozostaje w czołówce polskich ośrodków akademickich.
Co Polacy myślą o Wrocławiu? Krasnale, Panorama Racławicka, zoo i piękna architektura
W pytaniu o pierwsze skojarzenia aż 95% respondentów podało przynajmniej jedno hasło.
Najczęściej wymieniano:
• krasnale,
• zoo,
• Panoramę Racławicką,
• Rynek,
• mosty,
• Starówkę.
Wydarzenia, kultura i otwartość miasta
21% ankietowanych słyszało ostatnio o wydarzeniach związanych z Wrocławiem – najczęściej Jarmark Bożonarodzeniowy i wydarzenia sportowe.
66% potrafiło wymienić konkretne atrakcje turystyczne.
Mocna pozycja marki: Google, LG, instytucje akademickie
Najczęściej kojarzone z Wrocławiem marki to Google i LG Energy – obie silnie obecne na rynku pracy i w innowacjach.
Wrocław polecany rodzinie i znajomym. Silny wskaźnik NPS
Wskaźnik NPS osiągnął 44%, wobec 37% zimą.
W grupie odwiedzających miasto w ostatnich 2 latach: 48%.
To poziomy porównywalne z najlepszymi europejskimi miastami turystycznymi.
Wnioski: Wrocław potwierdza swoją pozycję lidera
Raport PAP/IBIMS pokazuje Wrocław jako miasto:
• najchętniej wybierane do przeprowadzki,
• kojarzone z dobrą pracą i rozwojem,
• atrakcyjne kulturowo, akademicko i turystycznie,
• zielone, bezpieczne i otwarte,
• z silnym kapitałem rekomendacji.
Podsumowanie Radosława Michalskiego
– Te wyniki to dla nas nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim zobowiązanie. Chcemy, aby marka Wrocławia kojarzyła się z wysoką jakością życia, otwartością i odpowiedzialnością za przyszłość miasta i mieszkańców.













![Zimą nie tylko na jarmark – pomysły na zimowe dni we Wrocławiu [2025/2026]](https://kochamwroclaw.pl/wp-content/uploads/2.-2023-12-11T101404.293-218x150.jpg)
