To historyczny moment dla naszego miasta. Trasa autobusowo-tramwajowa z Nowego Dworu do pl. Orląt Lwowskich jest gotowa! W sobotę symbolicznie otworzą ją wrocławianie biorący udział w wielkiej paradzie zabytkowych autobusów i tramwajów, która wyruszy w samo południe spod Dworca Świebodzkiego. To preludium zmian – od niedzieli trasą pojadą tramwaje, w całym mieście zmieni się siatka połączeń autobusowych i tramwajowych a sam rozkład jazdy od poniedziałku zmieni się z wakacyjnego w szkolny. Przy okazji dojdą cztery nowe linie tramwajowe i autobusowe.
Jak wyjaśniają miejscy urzędnicy sobotnia parada zabytkowych i najnowocześniejszych wozów (na czele pojedzie najnowszy nabytek MPK – przegubowy elektrobus) to symboliczne zaakcentowanie oddania do użytku drugiej po trasie tramwajowej na Leśnicę tak dużej inwestycji tramwajowej w powojennym Wrocławiu.
– Zapraszamy wrocławian na 11:45 na ulicę Marchijską obok Dworca Świebodzkiego. By dostać się do tramwaju lub autobusu warto odebrać zaproszenie dostępne za darmo w Biurach Obsługi Pasażera. Do pojazdów zaprosimy łącznie około 2 tysięcy osób, ale wiemy, że takie parady cieszą się olbrzymią popularnością. Pojazdy? I bardzo zabytkowe i bardzo współczesne. W ten sposób chcemy symbolicznie uhonorować fakt ukończenia drugiej po trasie tramwajowej na Leśnicę tak dużej inwestycji tramwajowej od zakończenia II wojny światowej – opowiada Witold Woźny, prezes MPK.
Zresztą ten „oddech historii” poczuli robotnicy budujący trasę. W czasie prac usunęli z pomocą saperów 48 niewybuchów. A największa 250 kilogramowa bomba została wyjęta z gruntu na wysokości dzisiejszej ulicy Marchilskiej.
Wszystkie pojazdy – nowoczesne i zabytkowe – będzie można oglądać do 16 na dużej pętli na Nowym Dworze. Sobota, 2 września to czas zapoznawania się z trasą. Jeszcze dłużej, bo od 10 będzie trwał Festiwal Pierwszej Pomocy w pobliskim parku Tysiąclecia. Między oboma imprezami oraz centrum miasta będą kursowały wahadłowo autobusy komunikacji miejskiej. Do tego organizatorzy zaproponują grę miejską łączącą oba wydarzenia.
W niedzielę 3 września ruszą na trasę już według rozkładu tramwaje i autobusy. TAT to wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia to rewolucja – znacznie ułatwiająca dojazd do centrum z wielkich osiedli mieszkaniowych.
– Od kilku tygodni korzystają z większej części TAT autobusy, które często stały na zamkniętym rogatkami przejeździe kolejowym przy ul. Robotniczej. Teraz jadą komfortowo wiaduktem i pasażerowie MPK dostrzegli już różnicę w czasie przejazdu z Nowego Dworu czy lotniska do centrum miasta. Dziś czas przejazdu z Nowego Dworu do centrum komunikacją zbiorową – to nawet 20 minut zamiast pół godziny, czy godziny w szczycie własnym autem – wylicza Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miasta. – TAT kosztował 386 milionów złotych. Ponad 182 miliony złotych z tej kwoty pochodzi z dofinansowania z Unii Europejskiej. Bez tego wsparcia finansowego ta inwestycja by się nie udała. Za zaangażowanie Unii przy tym zadaniu serdecznie dziękujemy!
Faktycznie: Ponad 20 tysięcy osób znajduje się w obszarze z którego dojdzie do przystanku tramwajowego w 7,5 minuty. 11.000 osób będzie miało na przystanek tramwajowo-autobusowy zaledwie 300 metrów do pokonania. Otwarcie TAT sprowokowało zmiany komunikacyjne w cały Wrocławiu, jakich nie było od 20 lat. Bo to nie tylko dwie linie tramwajowe obsługujące Nowy Dwór, ale też np. nowa linia między Tarnogajem a Pilczycami czy nowe linie autobusowe.
– Na przystanku „Strzegomska krzyżówka” zlokalizowanym przy skrzyżowaniu ul. Gubińskiej i Strzegomskiej pasażerowie będą mieli do wyboru autobus lub tramwaj, które będą się tam pojawiać nawet co 1,5 minuty! Na tramwaj w szczycie możemy liczyć co 6 minut, a trzeba pamiętać, że zabiera on znacznie więcej osób niż autobus, a więc podróż będzie bardziej komfortowa. Od 3 września będzie po TAT z Nowego Dworu kursować 11 linii autobusowych i dwie linie tramwajowe – informuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Linie tramwajowe, które obsłużą Nowy Dwór to 13 i 23. Zupełnie nową linią – 13 – pasażerowie z Nowego Dworu dojadą na Stadion Olimpijski. Z kolei linia 23 pojedzie na Kowale. Co zapewni połączenie Nowego Dworu i Kowal z Dworcem Głównym bez przesiadek. Te zmiany na Nowym Dworze i uruchomienie trasy tramwajowej przez Popowice są zalążkiem do zmian w siatce połączeń w całym Wrocławiu. Od 3 września wchodzi w życie nowa siatka połączeń i to największa zmiana od 20 lat.
– Porządkujemy np. numerację, od teraz wszystkie tramwaje w numeracji 1-23. Nowe linie we Wrocławiu autobusowe i tramwajowe to 13, 22, 152, 310. Zmiany dotyczą 18 tras tramwajowych i 11 autobusowych. Informacje o tych zmianach można znaleźć na www.wrocław.pl/nowe-trasy-mpk –wskazuje Kozłowska-Święconek.
Od poniedziałku 4 września wchodzi w życie szkolny rozkład jazdy zastępując rozkłady wakacyjne.
– Władze Wrocławia, mimo ogromnych wyzwań budżetowych, drastycznie rosnących kosztów komunikacji miejskiej, m.in. kosztów energii elektrycznej, nie wprowadziły istotnych cięć w rozkładach jazdy, w przeciwieństwie do innych miast. Zmiany, które wdrożyliśmy jako letnio-remontowe, pozwoliły na optymalne zorganizowanie komunikacji w okresie wakacyjnym. Od 4 września przywracamy częstotliwości kursowania, które obowiązywały przed 18 czerwca, czyli przed wejściem w życie letnio-remontowych rozkładów jazdy. W dni robocze tramwaje będą kursowały w godzinach szczytu co 12 minut, a zatem na odcinku, na którym kursują np. 2 linie, tramwaj podjedzie w godzinach szczytu średnio co 6 minut. Na takich ciągach komunikacyjnych jak np. ul. Legnicka, gdzie w układzie stałym przewidujemy 6 linii tramwajowych, nasza oferta będzie bogata, bo pojazd podjedzie na przystanek średnio co 2 minuty – przypomina Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Nowe rozkłady na przystankach pojawią się w nocy z soboty na niedzielę. Aktualne rozkłady jazdy można znaleźć na stronie https://www.wroclaw.pl/komunikacja/rozklady-jazdy?version=01092023120123
W nocy z soboty na niedzielę będzie się sporo działo. Zakończy się zgodnie z zapowiedzią TORYwolucji remont torowiska na Legnickiej.
– Na swoje trasy Legnicką wracają 3, 10, 12, 21 i 22. Przywrócone zostają też przystanki autobusowe na skrzyżowaniu Legnicka, Kwiska, Wejherowska. W związku z powrotem tramwajów zlikwidowany zostanie autobus za tramwaj 733. Zakończy się remont krzyżownicy tramwajowej na środku skrzyżowania Piłsudskiego/Powstańców Śl./Świdnicka. Umożliwi przejazd tramwajowy w relacji pl. Legnionów – Dworzec PKP, oraz skręt z Piłsudskiego w Świdnicką – opowiada Witold Woźny, prezes MPK.
Jednocześnie 3 września rozpocznie się remont rozjazdu Piłsudskiego/Powstańców Śląskich. To sprawia, że od 3 września do 5 października zawieszone będzie kursowanie tramwajów 2 i 20. W zamian za nie między Krzykami a Capitolem kursować będzie autobus za tramwaj 702, zaś na trasie Leśnica – Arkady – Biskupin tramwaj 72 zastępujący tramwaje 20 i 2. Autobusy A i D będą dodatkowo zatrzymywać się na przystanku Wielka. Inaczej jadą także 6, 7, 17, 14. Remont potrwa 5 tygodni
– Wybudowaliśmy ulice Lutosławskiego, Asfaltową i dzięki temu już od 4 września między Wojszycami a Jagodnem zacznie kursować nowa linia autobusowa 310, od skrzyżowania Buforowa/Sarnia/Vivaldiego przez Asfaltową do ronda Bednarza na Wojszycach – dodaje Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu.
W związku z otwarciem TAT i innymi zmianami komunikacyjnymi zmienione zostają nazwy przystanków np. „Nowy Dwór”, czyli słynna „krzyżówka” teraz dostanie nazwę: „Strzegomska (krzyżówka)”; „Nowy Dwór (Rogowska)”, zmieni się na „Rogowska (Ośrodek sportu)” – by podkreślić że nie wyobrażamy sobie by zniknął tutejszy basen – a były takie obawy mieszkańców. A wracając jeszcze na koniec na TAT.
– TAT to imponujące liczby. W ramach inwestycji powstało blisko 7 km torowiska tramwajowego, które łączy plac Orląt Lwowskich z ulicą Rogowską na Nowym Dworze. W sumie na trasie zbudowaliśmy lub przebudowaliśmy 37 przystanków komunikacji zbiorowej. Zdecydowana większość służy zarówno autobusom, jak i tramwajom. Żeby tramwaje mogły pojechać TAT ułożyliśmy ponad 63 kilometry kabli trakcyjnych i ustawiliśmy 361 słupów trakcyjnych, powstały stacja prostownikowa, a dwie zostały zmodernizowane – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, nadzorujących prace.
Na TAT powstały dwa wiadukty. Jeden ponad 22 metrowy nad ulicą Smolecką i drugi 160 metrowy nad torami kolejowymi w pobliżu ul. Robotniczej i Wagonowej. Ten drugi obiekt pozwala bezkolizyjnie komunikacji zbiorowej przejechać nad torami kolejowymi. Poza torowiskiem zbudowano prawie 3,5 km jezdni (m.in. ul. Nabycińska, pl. Orląt Lwowskich, ul. Smolecka, fragment ul. Robotniczej czy ul. Strzegomskiej). Powstały dwa nowe park and ride. Przy ul. Rogowska/Strzegomska parking na 116 aut, natomiast przy pętli na ulicy Rogowskiej 70 samochodów. Bardzo istotny był w czasie budowy aspekt zrównoważonej mobilności i zieleni.
– Zrobiliśmy ponad 6,5 km nowych dróg dla rowerów, ponad 7,2 km nowych chodników. TAT to także inwestycja w zielone. W sumie 975 drzew (pozostały do nasadzenia pojedyncze okazy). Najwięcej pojawiło się tu lip drobnolistnych, glediczji trójcierniowych, grabów pospolitych, ale są tu także m.in. dęby błotne, jesiony mannowe czy wiązy. Na pętli tramwajowo-autobusowej na Nowym Dworze powstał prawdziwy mini park z ponad setką drzew – wskazuje Monika Kozłowska-Święconek.
Można tu wśród zieleni poczekać na tramwaj czy autobus. Na TAT pojawiła się nie tylko zieleń wysoka. Okolice trasy zazieleni również ponad 48 tysięcy krzewów.