Zespół Fundacji Dom Pokoju w ramach projektu Dobry Widok odświeżył witrynę jednej z najstarszych księgarni we Wrocławiu – Wratislavi, znajdującej się przy placu Legionów. Film z tego działania właśnie trafił do sieci.
Nową, świąteczną witryną księgarnia Wratislavia może pochwalić się dzięki współpracy projektantki i koordynatorki projektu Dobry Widok Zuzanny Wollny oraz scenografki Natalii Góral. Całość nakręcił i zmontował Szary Szum.
Inspiracją do stworzenia witryny były książki oraz samo miasto. Wratislavia to po łacinie Wrocław, stąd kamieniczki narysowane na witrynie. Do tego książkowa choinka, marzenie pana Jacka, współwłaściciela lokalu. Nie trzeba wiele, żeby stworzyć magiczny klimat, który oczaruje przechodniów – mówi Natalia Góral, współtwórczyni aranżacji.
Oprócz dokumentacji całego procesu zmiany aranżacji, filmik zawiera cenne wskazówki i rady od projektantek dla lokalnych przedsiębiorców, którzy chcieliby odświeżyć swoją witrynę nie tylko od święta.
Choć na co dzień tworzymy szyldy i budujemy trwały wizerunek lokali, to wiemy jak ogromną moc przyciągania wzroku przechodnia ma dynamiczna, zmieniająca się aranżacja w witrynie – mówi Zuzanna Wollny, koordynatorka projektu Dobry Widok.
Księgarnia, która widziała niejedno
Księgarnia Wratislavia to jedna z najstarszych księgarni we Wrocławiu, pamięta jeszcze plac PKWN, dawną nazwę placu Legionów. W latach między 1960 a 1989 była to największa powierzchniowo księgarnia we Wrocławiu. Do dziś zachwyca zapach świeżo drukowanych książek i klimat dawnych lat zatrzymany w oryginalnych drewnianych elementach i posadzce.
Wcześniej współwłaścicielką i pracownicą tej księgarni była moja mama i praktycznie przez cały okres, czyli od 1962 roku, pracowała w tej księgarni, czyli jak łatwo policzyć księgarnia niedługo będzie obchodziłą 60-lecie – mówi pan Jacek Jakubowski, współwłaściciel księgarni.
Jak przygotować witrynę na święta i nie tylko?
Zadbaj o oświetlenie – nie chodzi o czerwone paski ledowe, pulsujące apteczne krzyże ani inne zaśmiecacze przestrzeni publicznej. Niech Twoje światło wydobywa na pierwszy plan najważniejsze części Twojej ekspozycji, lub buduje świąteczny klimat. Pamiętaj, że Twoja witryna najlepiej prezentuje się po zmroku! W okresie, kiedy ciemność zapada szybko, oświetlenie jest szczególnie ważne. Pamiętajmy, że może ono zarówno podkreślać wybrane elementy ekspozycji, zmienić ich kolor czy opowiedzieć historię teatrem cieni i odblasków.
Zapewnij swojej ekspozycji jednolite tło. Nawet najpiękniejsza ekspozycja zginie na tle bogatego wnętrza sklepu. Pozwól jej odciąć się innych atraktorów i daj wybrzmieć w pełni. Nie oznacza to zasłaniania całości szyby – światło dzienne powinno jak najdłużej móc wpadać do lokalu. Poszukaj rozwiązania, które pozostawi wgląd do sklepu a jednocześnie będzie dobrym tłem dla aranżacji.
Opowiadaj historię, buduj mikro-światy. Daj przechodniom wrażenie, że znaleźli się w środku opowieści – może przenieśli się w czasie, a może trafili do zaczarowanej krainy? Zaintryguj ich, zadziałaj na wyobraźnię i uczyń ich Gwiazdkę magiczną. Jeśli Twój lokal ma długą tradycję, okno wystawowe może być dobrym miejscem, żeby się nią pochwalić. Nie ma przecież na to lepszego czasu niż Święta, które zawsze pozwalają nam cofnąć się we wspomnieniach do dawnych lat.
Ograniczaj ilość eksponowanych przedmiotów – przechodzień nie musi widzieć wszystkiego, co masz na stanie. Jeden przedmiot z danej kategorii sugeruje, że w środku jest ich więcej – to zachęca do odwiedzenia sklepu. Jednocześnie możesz decydować o tym, który przedmiot zostanie wyróżniony i zauważony – pochwal się czymś wyjątkowym na Święta.
Buduj plany – witryna to nie płaski obraz. Niech Twoja kompozycja będzie przestrzenna – szyba, pierwszy plan, drugi plan… aż chce się zobaczyć, co jest w głębi – wejść do sklepu, jak do innego świata.
Wykorzystaj to, co poniewiera się na zapleczu, lub co masz na składzie (upcycling). Po co inwestować w kupno nowej choinki co roku? Nowych bombek, nowych dekoracji… To co masz w magazynie z pewnością może stworzyć ciekawą opowieść, a Ty nie musisz dokładać zmartwień ani sobie, ani planecie! Jednocześnie przedmioty wydobyte z lamusa mogą opowiedzieć dużo bardziej osobistą i unikatową historię.
Konkurs na świąteczną witrynę
Film powstał w ramach promocji konkursu na najlepszą aranżację w witrynie – “Witryna na Gwiazdkę”. Jest zarówno zachętą jak i inspiracją dla przedsiębiorców, którzy po raz drugi już zostali przez nas zaproszeni do udziału.
Na zgłoszenia konkursowe czekamy do 10 grudnia. Wystarczy przesłać zdjęcie oraz adres świątecznej witryny na maila dobrywidok@dompokoju.org
Jedną z nagród w konkursie jest projekt oraz wykonanie witryny lub jej elementu dla zwycięskiego lokalu o wartości 4500 zł!