Google przyznaje Złote Pinezki – wyróżnienie dla najbardziej docenionych przez użytkowników Map Google atrakcji turystycznych w każdym z województw.
W województwie dolnośląskim nagrodę otrzymuje ZOO Wrocław Afrykarium – wyjątkowe miejsce i pierwsze w Polsce oceanarium oraz jedyne na świecie, które poświęcone jest faunie i florze jednego kontynentu.
29 lipca 2020 r. – Mapy Google zostały uruchomione w lutym 2005 roku i od tego czasu pomagają użytkownikom znajdować informacje o interesujących ich miejscach, firmach czy instytucjach z całego świata. Dziś z usługi korzysta już ponad miliard użytkowników z różnych zakątków globu. Z biegiem lat do Map Google dodano ponad 200 milionów miejsc, z kolei użytkownicy każdego dnia publikują w usłudze ponad 20 milionów wpisów: wskazówek, opinii, zdjęć i informacji.
To właśnie dzięki opiniom użytkowników Map, Google wyłonił jedno najlepiej oceniane miejsce w każdym z 16 województw, które otrzyma statuetkę Złotej Pinezki[1]. Dziś ogłasza laureata Złotej Pinezki w dolnośląskim – ZOO Wrocław Afrykarium.
Obiekt otwarto 26 października 2014 r. To pierwsze w Polsce oceanarium oraz jedyne na świecie, które poświęcone jest faunie i florze jednego kontynentu. I właśnie to miejsce najlepiej ocenili użytkownicy Map i otrzymuje ono statuetkę z okazji 15. rocznicy uruchomienia Map Google.
Z okazji 15. rocznicy uruchomienia Map Google postanowiliśmy przyznać statuetki – Złote Pinezki. To szczególne wyróżnienie, bo chociaż przyznane przez nas, to tak naprawdę nagroda w imieniu samych podróżników i użytkowników Map. To właśnie dzięki ich ocenie
i zaangażowaniu mogliśmy wyłonić jedną atrakcję turystyczną w każdym z województw – miejsce szczególne i warte odwiedzenia. A takim – w województwie dolnośląskim – okazało się Afrykarium we wrocławskim zoo. Gratulujemy całemu zespołowi, który zarządza i opiekuje się tym wyjątkowym obiektem. Mamy nadzieję, że każdy, kto odwiedzi Wrocław, zarezerwuje sobie czas, by odwiedzić Afrykarium i poznać ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu. Zachęcamy też do odkrywania okolic, tych bliższych i dalszych, tych znanych i tych mniej oczywistych – a także do wspierania swoich ulubionych miejsc poprzez dzielenie się opiniami, wskazówkami lub zdjęciami na Mapach. Na pewno ludzie je prowadzący, obojętnie, czy są to atrakcje turystyczne, restauracje czy lokalne firmy to docenią – powiedziała Elżbieta Różalska z Google Polska.
Pomysłodawcą i autorem wszystkich założeń koncepcyjnych, a także samej nazwy Afrykarium, powstałej z połączenia słów Afryka i Akwarium, jest Radosław Ratajszczak, prezes spółki ZOO Wrocław. Afrykarium obecnie ma już ponad 27 tysięcy opinii na Mapach Google, a średnia ocen wynosi 4,8.
To wielka dla nas radość, uhonorowanie pracy nastawionej na stworzenie ogrodu zoologicznego przyjaznego zwiedzającym i jednocześnie realizującego misję jaką jest ochrona gatunkowa zagrożonych zwierząt. Bardzo dziękuję wszystkim użytkownikom Map Google, którzy zechcieli ocenić Afrykarium, bo osiągnęliśmy bardzo wysoką średnią 4,8 przy niemal 30 tysiącach opinii. To oznacza też, że dobrze wykonujemy swoją pracę i zwiedzającym podoba się to, co proponujemy. W tym miejscu zachęcam by wracać do Afrykarium, odwiedzać je co jakiś czas. Oceanarium zmienia się i rozwija, pojawiają się nowe osobniki czy nowe gatunki. Doczekaliśmy się sporo przychówków, jak manaty, dikdiki, mangusty, czy golce, a przygotowują się do lęgów warzęchy i ibisy. Zamieszkały tu też nowe gatunki jak pilchy afrykańskie, mureny, nietoperze młotogłowy, czy pawie kongijskie. Każda wizyta to nowe wrażenia. Dodam, że wybierając bilet ZOO NA RATUNEK zwiedzający przyczyniają się do realnej ochrony zagrożonych gatunków w środowisku naturalnym, bo z każdego takiego biletu 1 zł trafia na specjalny fundusz ochrony. W zeszłym roku zebraliśmy dzięki temu prawie pół miliona złotych, które pomogło uratować wiele zwierząt – mówi Radosław Ratajszczak, prezes zarządu ZOO Wrocław.
Wyjątkowi przewodnicy
Do wspólnego poznawania turystycznych perełek Polski, Google zaprosił 8 twórców znanych ze swojej ciekawości świata i zamiłowania do podróży. Są to: Krzysztof Adamek (@krzysztof_adamek), Victor Borsuk (@victorborsuk), GDZIE BĄDŹ (@gdziebadz), Globstory (@globstory), Szpilki w Plecaku (@szpilkiwplecaku), Travelicious (@traveliciouspl), Travelover (@travelover.pl) i Wędrowne Motyle (@wedrownemotyle). Każdy twórca przedstawia na swoim profilu dwa miejsca wyróżnione Złotą Pinezką, zachęcając do odkrywania Polski, a także do wspierania ulubionych miejsc poprzez pozostawianie opinii na Mapach. Afrykarium przedstawia swoim obserwującym Ewa Chojnowska-Lesiak, czyli Szpilki w Plecaku.
Kiedy pierwszy raz pojechałam do Afryki, wiedziałam, że to będzie mój drugi dom! Poszukiwania goryli, safari terenowe czy wodne to zdecydowanie najwspanialsze doświadczenia z podróży. Podobnych wrażeń, ale w mniejszej skali można doświadczyć we wrocławskim Afrykarium. Jak nigdzie indziej przenieść się do podwodnego świata Wielkich Jezior Rowu Afrykańskiego czy dżungli wzdłuż jednej z najbardziej tajemniczych rzek kontynentu, Kongo. A wszystko w wyjątkowej przestrzeni architektonicznej! To miejsce nie służy tylko ekspozycji zwierząt, ale przede wszystkim ochronie ginących gatunków. Tym bardziej cieszę się, że wrocławskie Afrykarium zostało docenione przez użytkowników Map Google – absolutnie zasłużona Złota Pinezka – komentuje Ewa Chojnowska-Lesiak, Szpilki w Plecaku.
Do tej pory przyznano 5 Złotych Pinezek. W województwie pomorskim otrzymał ją Zamek w Malborku, w województwie zachodniopomorskim Wały Chrobrego, w województwie warmińsko-mazurskim Mosty w Stańczykach, w województwie podlaskim Pałac Branickich
w Białymstoku, a w województwie kujawsko-pomorskim Żywe Muzeum Piernika.
Informacje o kolejnych laureatach i przyznanych statuetkach będzie można znaleźć na blogu Google (tutaj) i profilu na Facebooku (tutaj), a także na profilach twórców.
Odkrywanie Polski
Analiza trendów w wyszukiwarce Google wskazuje, że Polacy nie stracili zainteresowania podróżami. Zmieniły się jednak ich preferencję oraz styl podróżowania. Miejsca i atrakcje
w kraju cieszą się zdecydowanie większym zainteresowaniem (wzrost udziału polskich destynacji z 60% wyszukiwań podróżniczych w maju i czerwcu 2019 r. do 84% w maju i czerwcu 2020 r.)[2]. Kategoria związana z atrakcjami turystycznymi zaczęła rosnąć od drugiej połowy kwietnia (od maja do końca czerwca wzrost wyszukiwań w kategorii atrakcji zauważalny był już na poziomie 12%)[3]. Ponadto zauważalny jest wzrost zainteresowania miejscami blisko natury, zielonymi miejscami poza miastami, takimi jak parki narodowe (wzrost o 62% rok do roku) oraz spadek wyszukiwań popularnych i często zatłoczonych miejsc takich jak kurorty wakacyjne czy parki rozrywki.
W województwie dolnośląskim największe wzrosty, w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku, odnotowały takie miejsca jak: Twierdza w Srebrnej Górze (wzrost o 48% rok do roku), Zamek Grodziec (39% r-d-r), Wodospad Kamieńczyka (29% r-d-r) czy Szrenica (27% r-d-r). Spadek liczby wyszukiwań zanotowały zaś atrakcje bardziej miejskie i te, które do niedawna musiały być zamknięte (np.: Afrykarium, Panorama Racławicka czy Hala Stulecia)[4].
Podróżowanie z małą pomocą Map i Asystenta Google
Aplikacja Map Google na Androida i iOS szybko dostarczy użytkownikom to, czego potrzebują dzięki pięciu łatwo dostępnym kartom: Odkrywaj, Dojazd, Zapisane, Opublikuj i Najnowsze.
- Odkrywaj: karta prezentuje informacje i opinie o około 200 milionach miejsc na całym świecie, w tym o lokalnych restauracjach, pobliskich atrakcjach lub zabytkach. Częścią odkrywania nowych miejsc jest próbowanie lokalnej kuchni i regionalnych specjałów. Dobre jedzenie to jedno z najważniejszych wspomnień z podróży. Mapy Google pomagają w łatwy sposób wyszukać miejsca warte odwiedzenia w okolicy: przejrzeć recenzje, aby dowiedzieć się, gdzie można zjeść najlepsze smażone lub wędzone ryby nad Bałtykiem.
- Dojazd: niezależnie od tego, czy podróż odbywa się samochodem, czy komunikacją miejską, czy na rowerze, z kartą Dojazd można zawsze mieć pewność wyboru najlepszej trasy. Wystarczy ustawić codzienne dojazdy, aby otrzymywać aktualne informacje o ruchu drogowym i czasie podróży oraz propozycje alternatywnych tras.
A w wakacje warto pomyśleć o rowerowych wyprawach. Ludzie na całym świecie decydują się właśnie na taką formę przemieszczania si. Od lutego liczba zapytań
o trasy rowerowe w Mapach Google wzrosła o 69% (a w Polsce aż o 280%), osiągając rekordowy poziom w ubiegłym miesiącu. Niezależnie od tego, czy ludzie wyruszają
w drogę, aby przyspieszyć bicie serca, czy bezpiecznie dojeżdżają do pracy podczas COVID-19, Mapy Google ułatwiają rowerzystom wyszukanie najlepszej trasy.
- Zapisane: użytkownicy zapisali już ponad 6,5 miliarda miejsc na Mapach Google. Teraz mogą znaleźć je wszystkie i zorganizować w jednym miejscu. Przeglądanie zapisanych miejsc, tworzenie nowych planów podróży i dzielenie się rekomendacjami z innymi użytkownikami Map staje się teraz jeszcze prostsze.
- Opublikuj: każdego roku setki milionów użytkowników pomaga aktualizować Mapy Google. Dzięki nowej karcie Opublikuj będzie można jeszcze łatwiej dzielić się swoją wiedzą i dodawać szczegółowe informacje na temat dróg i adresów, brakujących miejsc, a także recenzje biznesowe i zdjęcia, wspierając tym samym lokalne firmy.
- Najnowsze: nowa karta jest dla użytkowników Map źródłem wiedzy o trendach oraz miejscach, których nie mogą przegapić zdaniem Lokalnych przewodników. Od teraz oprócz odkrywania, zapisywania i udostępniania rekomendacji w sieci, użytkownicy mogą też bezpośrednio porozmawiać z firmami, aby uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
O pomoc podczas podróży można też poprosić Asystenta Google. Wystarczy powiedzieć na przykład “OK Google, pokaż atrakcje turystyczne w Gdańsku” lub zapytać o atrakcje w okolicy wybranego miasta. Asystent pomoże również w znalezieniu restauracji czy noclegów
w okolicy – wystarczy powiedzieć “OK Google, pokaż restauracje w pobliżu”.
[1] Opracowane na podstawie wewnętrznych danych z Map Google, luty 2020 r. Wybór najwyżej ocenianej atrakcji został dokonany z grupy 5 miejsc o największej liczbie zgromadzonych ocen, przy spełnieniu warunku, że ich średnia wynosiła przynajmniej 4,5. Ponadto, pod uwagę były brane takie metryki, jak poziom zaangażowania Lokalnych Przewodników w ocenianie poszczególnych miejsc w Mapach Google oraz liczba ocen w ostatnich 100 dniach.
[2] Wewnętrzne dane Google, maj/czerwiec 2019 r. – maj/czerwiec 2020 r., Polska.
[3] Wewnętrzne dane Google, luty 2019 r. – czerwiec 2020 r., Polska (tydzień do tygodnia)
[4] Dane dotyczące najpopularniejszych wyszukiwań pochodzą z wewnętrznych danych Google, analiza rok do roku, maj-czerwiec 2019 r. – maj-czerwiec 2020 r., Polska.