W rok po wyburzeniu silosów w Porcie Popowice, inwestorzy Vantage Development i Rank Progres ogłosili wyniki konkursu architektonicznego na projekt basenu portowego oraz zagospodarowania terenu wokół niego. Najlepszą koncepcję zaproponowała Pracownia AiS Andrzej Poniewierka i Witold Śliwa.
Od momentu rozpoczęcia inwestycji w 2018 roku, teren Portu Popowice dynamicznie się zmienia. Pierwszy z budynków jest już gotowy, a klienci sukcesywnie otrzymują klucze do swoich mieszkań. Teren wokół niego jest w pełni zagospodarowany: miejsca parkingowe, ścieżki rowerowe i zieleń, dopełniają przestrzeń inwestycji. Na początku grudnia otwarta została również stacja Wrocławskiego Roweru Miejskiego przy Porcie Popowice, sponsorowana przez Vantage Development. Po sukcesie stacji na Promenadach Wrocławskich, inwestor podjął się finansowania kolejnej – jako jedyny deweloper we Wrocławiu.
Pozostałe dwa budynki w ramach I etapu są na zaawansowanych etapach budowy, a ich oddanie do użytku zaplanowane jest na 3Q2020 roku. Jednocześnie deweloperzy przygotowują się do uruchomienia prac, związanych z zagospodarowaniem terenu wokół samego basenu portowego. W ramach rozstrzygniętego właśnie konkursu nagrodzono pracownie: AiS (I), PORT (II) oraz WXCA (III miejsce).
Centrum rekreacji dla wszystkich
Zadaniem uczestników konkursu było zaproponowanie koncepcji, maksymalnie wykorzystującej potencjał, jaki daje teren dawnego basenu portowego. Kiedyś służył on jako miejsce przeładunku kruszyw, teraz ma stać się nowym centrum rekreacji dla zachodniej części miasta.
– Celem projektu jest wytworzenie atrakcyjnych przestrzeni dla życia codziennego i spędzania czasu wolnego zarówno dla mieszkańców Portu Popowice, jak i dla osób spoza osiedla. Wyobrażamy sobie centrum Portu Popowice jako Wodny Rynek Wrocławia – mówi architekt Andrzej Poniewierka.
Rozwiązania zaproponowane przez architektów pozwalają na korzystanie z projektowanej przestrzeni na wielu poziomach w stosunku do lustra wody. Projektanci zaproponowali m.in. pomosty pływające, tworzące pasaż na poziomie rzeki. Mogą one być wykorzystywane zarówno jako infrastruktura dla żaglówek i łodzi, jak i miejsce spotkań wraz z usługami gastronomicznymi.
Port a wyzwania klimatyczne
– Postawiliśmy sobie za cel zaprojektowanie przestrzeni publicznej odpornej na wyzwania związane ze zmianami klimatu – podkreśla architekt Witold Śliwa z wrocławskiej pracowni AiS.
Zaproponowano rozwiązania, sprzyjające retencji wody na terenie inwestycji, zielony dach nad parkingiem rowerowym, jako przedłużenie placu publicznego, zielone nabrzeże w formie kaskadowego ogrodu deszczowego, błękitno-zielone place, niwelujące efekt miejskich wysp ciepła między budynkami, a także kompozycje z zieleni wysokiej i niskiej.
W sąsiedztwie basenu portowego, nadano priorytet ruchowi pieszemu oraz rowerowemu, aby wypoczynek nad brzegiem Odry był jeszcze przyjemniejszy.
Realizacja za kilka lat
Na podstawie koncepcji, zaproponowanej przez zwycięską pracownię zostanie przygotowany projekt wykonawczy, które następnie zrealizuje Generalny Wykonawca, wybrany do tego zadania. Inwestorzy nie podają jeszcze dokładnej daty realizacji projektu, jednak można się spodziewać, że nastąpi to w ciągu najbliższych kilku lat.