Przed nami kolejna inwestycja tramwajowa. Wrocławskie Inwestycje w najbliższych tygodniach ogłoszą przetarg na projekt trasy tramwajowej wraz z pętla na Nowych Żernikach. To niezbędna infrastruktura, która wraz z planowaną na tym osiedlu zajezdnią tramwajową, pozwoli rozwijać sieć komunikacyjną we Wrocławiu.
Odcinek wzdłuż alei Architektów umożliwi w przyszłości dojazd tramwajów od ulicy Kosmonautów do planowanej zajezdni, a pętla ma powstać w sąsiedztwie planowanego w pobliżu Wrocławskiego Centrum Sportu.
Co obejmie projekt?
– W ostatnich latach udało nam się zrealizować dwa ważne projekty – wybudowaliśmy nowe trasy tramwajowe na Nowy Dwór oraz Popowice- Szczepin. To znaczące inwestycje, które poprawiły komfort i dostępność komunikacji miejskiej w naszym mieście. Nie zwalniamy tempa – obecnie intensywnie pracujemy nad kolejnymi trasami tramwajowymi. To największy program inwestycyjny w rozwój komunikacji miejskiej w historii Wrocławia. W budżecie na 2025 rok na transport i łączność przeznaczyliśmy ponad 1,5 miliarda złotych. Teraz planujemy rozpoczęcie budowy nowego torowiska tramwajowego wzdłuż alei Architektów, o długości około 1400 metrów. Powstanie tam także nowa pętla, która umożliwi obsługę co najmniej dwóch linii tramwajowych. Co istotne, pętla będzie przystosowana także do ruchu autobusowego, co zwiększy elastyczność i wygodę podróży – wylicza Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
W obrębie pętli powstanie niezbędna infrastruktura w tym m.in. toaleta publiczna oraz tzw. „komfortka” – specjalne pomieszczenie z przewijakiem dostosowanym również dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
Na trasie zaprojektowane zostaną przystanki tramwajowe w rejonie:
• skrzyżowania al. Architektów i ul. Kosmonautów,
• ul. Tadeusza Brzozy,
• ul. Grabowej,
• planowanego Wrocławskiego Centrum Sportu.
Przystanki będą nowoczesne – z wiatami, ławkami, koszami na śmieci, tablicami elektronicznymi, a także miejscem na biletomaty i stacje roweru miejskiego.
– Aleja Architektów staje się jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego Nowych Żernik. Najpierw realizujemy nowy odcinek drogi, chodników i ścieżek rowerowych, a równolegle będziemy pracować na projektem torowiska tramwajowego i pętli. Dzięki temu mieszkańcy zyskają wygodny dostęp do komunikacji publicznej, a cała przestrzeń będzie nowoczesna, zielona i przyjazna pieszym oraz rowerzystom. To inwestycja, która nie tylko poprawi skomunikowanie osiedla, ale także podniesie jakość życia w tej części miasta – podkreśla Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Infrastruktura drogowa i rowerowa
Po wschodniej stronie alei Architektów powstaną:
• droga rowerowa o szerokości 2,5 m,
• chodnik o szerokości 2 m,
• pas zieleni oddzielający ruch od torowiska.
Na trasie przewidziano także ławki, oświetlenie, a przejścia dla pieszych i rowerzystów będą dobrze doświetlone i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Torowisko ma być zielone, czyli obsadzone trawą albo inną roślinnością, co poprawi estetykę i pomoże w gospodarowaniu wodą deszczową. W projekcie przewidziano ogrody deszczowe, zbiorniki retencyjne oraz nowe nasadzenia drzew i krzewów. Biuro projektowe będzie miało 16 miesięcy od podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji.
Nowa Zajezdnia na 150 tramwajów
W połowie września natomiast MPK Wrocław rozstrzygnęło przetarg na zaprojektowanie zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach. – Nowa zajezdnia tramwajowa to projekt, który pomoże usprawnić działanie całej sieci – szczególnie po zachodniej stronie miasta. w ciągu 3 miesięcy powstanie koncepcja nowej zajezdni. Po jej zatwierdzeniu projektanci będą mieli 15 miesięcy na przygotowanie kompletnej dokumentacji budowlanej. Kiedy wszystko będzie gotowe, rozpocznie się proces realizacji inwestycji – informuje Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Przetarg na projekt wygrało konsorcjum firm: DATABOUT Sp. z o.o. (lider) oraz RYSY Architekci Sp. z o.o. Sp. k. (partner), z ofertą opiewającą na ponad 13 mln zł.
Nowa zajezdnia ma pomieścić nawet 150 tramwajów. Powstać mają też przy niej również hale serwisowe, myjnia, lakiernia oraz budynek Centrali Ruchu. Zajezdnia ma być nie tylko funkcjonalna, ale też przyjazna środowisku – mają tam zostać zastosowane ekologiczne rozwiązania: panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, wentylacja z rekuperacją, a także wykorzystanie deszczówki do mycia tramwajów.
Przedłużenie al. Architektów
To nie koniec inwestycji w tym rejonie. Przypomnijmy, że trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy, który wybuduje nowy odcinek alei Architektów – od skrzyżowania z ul. Tadeusza Brzozy (ok. 0,5 km). Projekt zakłada powstanie nowoczesnej infrastruktury drogowej, pieszej i rowerowej, a także wykonanie niezbędnych instalacji podziemnych.
Podstawowe założenia:
• jezdnia – dwupasmowa, o szerokości 7 metrów (2×3,5 m) z nawierzchnią bitumiczną,
• droga dla pieszych – szerokość 3,5 m,
• droga rowerowa – szerokość 2,5 m, nawierzchnia bitumiczna,
• infrastruktura podziemna – budowa kanalizacji deszczowej z systemem muld chłonnych, kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej z hydrantami przeciwpożarowymi oraz miejskiego kanału technologicznego,
• zieleń i mała architektura – nasadzenia drzew, krzewów i bylin, elementy małej architektury oraz kompensacja wycinki,
• oświetlenie – latarnie drogowe i ścieżkowe,
• bezpieczeństwo ruchu – oznakowanie pionowe i poziome.
Wykonawca będzie miał 7 miesięcy od podpisania umowy na realizację zadania.
To pierwszy etap rozbudowy al. Architektów. W planach są kolejne. Docelowo ulica ta ma połączyć się z ulicą Żernicką.