Mniejszy ruch na drogach sprzyja remontom ulic. Miasto Wrocław już rozpoczęło lub planuje rozpocząć prace na dużych arteriach jak Bardzka czy Powstańców Śląskich. MPWiK wejdzie na most Grunwaldzki. Będą też szybkie remonty ulic i modernizacje torowisk, wymiany nawierzchni na chodnikach i drogach rowerowych.  W związku z remontami sporo będzie też zmian w organizacji ruchu.

Lato to czas urlopów i wakacji szkolnych, a co za tym idzie mniejszego ruchu na wrocławskich ulicach. Miasto wykorzystuje ten czas na konieczne remonty.
MPK Wrocław już od 31 maja prowadzi prace na ul. Kosmonautów – głównej arterii komunikacyjnej zachodniego Wrocławia. Do wymiany jest tutaj ostatni fragment trasy do Leśnicy, który wymagał przebudowy. – To kompleksowy remont odcinka od ul. Jeżowskiej do przystanku „Jeleniogórska”.  W ramach prac zdemontowano już sieć trakcyjną na odcinku od ul. Kamiennogórskiej do ul. Rawickiej i całkowicie zdjęto już stare torowisko na całej długości remontowanego odcinka. W jego miejsce położone zostaną nowe szyny, w międzytorzu zasadzone zostaną rośliny a na trasie 96 drzew.  Torowisko będzie zieloneinformuje Daniel Misiek, rzecznik prasowy MPK Wrocław.

Przewoźnik wymienia tam także sieć trakcyjną i modernizuje infrastrukturę techniczną. Przebudowywane są przejazdy drogowe i przejścia dla pieszych. Na odcinku od ul. Kamiennogórskiej do ul. Mieroszowskiej wykonano dolne warstwy podbudowy. Przejazd przez torowisko prowadzący do jednostki Państwowej Straży Pożarnej został wyremontowany.  Między ul. Wielkopolską a Rawicką ułożono rury na kable, które będą zasilać sieć trakcyjną.

Ta inwestycja znacznie poprawi komfort podróży i ograniczy hałas oraz wywoływane przez przejeżdżające tramwaje wibracje.

Remont torowiska w ul. Kosmonautów to największa inwestycja w ramach tegorocznej „TORYwolucji”. Nie powoduje utrudnień dla kierowców. Jednak do Leśnicy nie jadą tramwaje. Linie 3, 10 i 20 dojeżdżają do pętli Pilczyce, a na trasie Pilczyce – Leśnica kursuje autobus zastępczy linii 710. W dni robocze do godz. 20 odjeżdża co 6 minut, wieczorami i w weekendy – co 7,5. Linia 102 na czas remontu została wydłużona do Pilczyc.
Prace mają potrwać do 29 sierpnia.  Ich wykonawcą jest firma Spaw-Tor z Krakowa, która została wybrana w przetargu spośród pięciu oferentów. Koszt remontu to ok. 15,85 mln zł.

Przystanek wiedeński na Świdnickiej        

W centrum miasta – po stronie zachodniej ul. Świdnickiej – powstaje już też przystanek wiedeński. Od 19 czerwca przy Arkadach zajęty przez drogowców jest pas jezdni przy chodniku – samochody i rowerzyści w kierunku Krzyków jadą drugim pasem, a autobusy i tramwaje torowiskiem. Ruch pieszy został skierowany do podcieni arkad. Od 21 czerwca 2025 ă. tymczasowo został zlikwidowany przystanek przy księgarni. – Na czas prac został przeniesiony za skrzyżowanie, między ul. Piłsudskiego a Bogusławskiego, gdzie wykonawca ze specjalnych płyt wybudował platformę przystanku tramwajowego i autobusowego. Przystanek tymczasowy zajmuje jeden pas jezdni – informuje Damian Kret, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, który nadzoruje inwestycję.

Wszystkie linie – tramwajowe (2, 6, 7, 17, 20) i autobusowe (A, D, 148 oraz nocne 243, 246, 250, 251, 253) korzystają z tymczasowego przystanku za skrzyżowaniem. Nowy przystanek wiedeński ma być gotowy 1 września 2025 r. Koszt tej inwestycji to ok. 980 tys. zł.

Oławska/Podwale – prace na torowisku

28 czerwca rozpoczęły się prace na torowisku na skrzyżowaniu ul. Oławskiej z Podwalem. Obejmują przejazd drogowo-tramwajowy, przejścia dla pieszych oraz przejazd rowerowy. – To nowoczesna modernizacja torowiska z zastosowaniem innowacyjnych, wielkogabarytowych płyt prefabrykowanych – pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane we Wrocławiu – informuje Daniel Misiek z MPK Wrocław.

Dodatkowo, projekt zakłada montaż zintegrowanego z sygnalizacją świetlną oświetlenia liniowego, zabudowanego w płytach prefabrykowanych – co ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i poprawić estetykę przestrzeni miejskiej. W ramach prac wymienione zostaną szyny, powstanie nowa konstrukcja torowiska, wykonane zostanie odwodnienie i wyregulowana sieć trakcyjna.

Ruch tramwajowy został wyłączony do 11 lipca. Trasy zmieniły linie tramwajowe: 2, 3, 5, 10, 12, 13. Linia 2 jedzie ul. Kujawską, pl. Wróblewskiego i dalej ul. Pułaskiego, Małachowskiego, Piłsudskiego do Świdnickiej, gdzie wróci na trasę. Ominie pl. Dominikański i ul. Piotra Skargi.

Linia 3 ominie Galerię Dominikańską i pojedzie ul. Kujawską, mostem Pokoju,  ulicami Wyszyńskiego,  Sienkiewicza, pl. Bema, ul. Drobnera, mostem Uniwersyteckim, ul. Grodzką i Nowy Świat i tędy dojedzie do ul. Kazimierza Wielkiego.

Linia 5 została „podzielona”. Jedzie do placu Wróblewskiego dalej przez Pułaskiego, Małachowskiego, Piłsudskiego do pl. Legionów i dalej Grabiszyńską w kierunku cmentarza. W kierunku powrotnym zawraca na pl. Społecznym. Od pl. Wróblewskiego do Księża Małego zastępuje ją linia 75, która kursuje od pl. Wróblewskiego do Księża Małego.

Linia 10 między ul. Wyszyńskiego do pl. Dominikańskiego jedzie m.in. przez ul. Sienkiewicza, pl. Bema, mosty Młyńskie i Piaskowy. Linia 12 z pl. Grunwaldzkiego na Dominikański jedzie jak linia 10 – przez Wyszyńskiego, pl. Bema i mosty Młyńskie.

Linia 13 została wycofana z odcinka Galeria Dominikańska – Stadion Olimpijski. Od Hali Targowej wraca do Nowego Dworu przez ul. Grodzką. Brakujące połączenie na trasie Nowy Dwór – pl. Grunwaldzki zapewnia linia 149. Na przystanku Hala Targowa jest też możliwość przesiadki na tramwaje linii 10 i 12. Do Stadionu Olimpijskiego można dojechać liniami 9, 17 i 12 przesiadając się z linii 13 na przystanku Hala Targowa (przesiadka na linie 9, 12, 17) lub na pl. Jana Pawła II (przesiadka do i z linii 12).

Linie autobusowe w czasie zamknięcia przejazdu przez torowisko w kierunku Podwala, co jest planowane od 5 do 6 lipca, będą zawracały na skrzyżowaniu przy Galerii Dominikańskiej i będą zatrzymywały się na przystanku Galeria Dominikańska pod PZU.
Utrudnienia dla kierowców pojawią się od godzin popołudniowych w piątek 4 lipca i potrwają do poniedziałkowego poranka 7 lipca. Nie będzie przejazdu Podwalem na trasie od Słowackiego w kierunku Dworcowej, ani skrętu w lewo z Traugutta w Podwale.  Objazd zostanie poprowadzony przez plac Dominikański (ściślej przez skrzyżowanie Oławskiej z bł. Czesława i Piotra Skargi) – zostanie zorganizowana nawrotka. Całość  prac ma się zakończyć do 25 lipca.
Koszt tej inwestycji to ok. 2 mln zł.

MPK Wrocław albo już podpisało umowy, albo jest na etapie podpisywania jeszcze przy kilku inwestycjach.  Być może jeszcze  w wakacje rozpocznie się budowa dodatkowej mijanki tramwajowej wzdłuż ul. Przyjaźni. Od al. Karkonoskiej do pętli „Klecina” jest bowiem jeden tor i tramwaje czekają na przejazd. – W ramach prac na prostym odcinku 65 m powstanie drugi tor i rozjazdy z obu stron. Mijanka powstanie między przystankami „Sąsiedzka” a „Braterska”. Zakres robót obejmuje tutaj też np. rozbudowę infrastruktury służącej do sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych dla nowobudowanego toru, przebudowę sieci trakcyjnej i oświetlenia ulicznego, budowę odwodnienia układu torowego, przebudowa kanalizacji deszczowej i kolidujących sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych – wymienia Daniel Misiek z MPK Wrocław.

Prace mają tu potrwać około 170 dni, a torowisko ma być wyłączone z użytkowania przez około 70 dni. Wyłączenie ruchu tramwajowego planowane jest wstępnie na połowę lipca. Koszt inwestycji to ok. 4,8 mln zł. Szczegóły dotyczące organizacji komunikacji miejskiej na czas remontu podamy przed rozpoczęciem prac.

Kolejnym zadaniem, które MPK planuje wykonać w wakacje jest wymiana czterech rozjazdów i szyn oraz odtworzenie nawierzchni torowiska na długości peronów przystankowych na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i Dubois. Prace mają się rozpocząć 5 lipca i potrwać do połowy października. Ruch tramwajowy ma być wyłączony przez około 70 dni. – Remont torowiska na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i Dubois nie był realizowany równocześnie z przebudową ul. Pomorskiej ani mostów Pomorskich ze względu na konieczność etapowania prac i zapewnienia ciągłości ruchu tramwajowego oraz kołowego w rejonie węzła. Jednoczesne zamknięcie wszystkich relacji wymusiłoby całkowite wyłączenie skrzyżowania i odcięcie komunikacyjne tej części miasta, dlatego prace podzielono na etapy – tłumaczy Daniel Misiek. Koszt tej inwestycji to ponad 4,6 mln zł.

MPK planuje w wakacje wejść też z remontem przejazdu drogowego na torowisku na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich z ul. Jastrzębią. Prace obejmą tu przejścia dla pieszych i przebudowę torowiska na długości peronów przystankowych „Jastrzębia”. Torowisko ma tu być zielone, a krawędzie peronu wyregulowane. W ramach tej inwestycji poprawione zostanie też podbicie torowiska na odcinku od ul. Hallera do ul. Orlej.  Rozpoczęcie prac planowane jest wstępnie na koniec lipca. Roboty budowlane mają trwać 51 dni. Tramwaje do końca sierpnia mają tu jeździć wahadłowo. Utrudnienia dla kierowców związane z zamknięciem przejazdu planowane są wstępnie od 15 sierpnia przez dwa dni. Szczegóły dotyczące organizacji ruchu MPK poda przed rozpoczęciem prac. Koszt inwestycji: ok. 3,2 mln zł.

Na końcówkę sierpnia miejski przewoźnik zaplanował również remont przejazdu drogowo-torowego na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej z ul. Tarnogajską. – Remont obejmie torowisko na przejeździe drogowym, przejściach dla pieszych, przejazdach rowerowych, na łukach i na długości peronów przystankowych. Perony na przystanku „Tarnogajska” zostaną zmodernizowane, a same przystanki będą miały nowe elementy wyposażenia – informuje Daniel Misiek. Remont torowiska na przejeździe drogowym, przejściu dla pieszych i na łukach ma się w tym samym czasie odbyć na skrzyżowaniu ulic Tarnogajskiej i Klimasa.

Rozpoczęcie prac na obu skrzyżowaniach planowane jest na przedostatni weekend sierpnia. Zakończenie – do połowy października. Tramwaje mają być tu wyłączone do 20 września, a następnie do połowy października mają jeździć wahadłowo. Kierowcy mogą się spodziewać utrudnień na skrzyżowaniu z Armii Krajowej przez 4 dni na początku prac.
Koszt obu tych remontów to ponad 4,1 mln zł.

Prace na Bardzkiej od 28 czerwca

Spore zmiany czekają też mieszkańców Gaju i Tarnogaju. 28 czerwca rozpoczęły się prace na ul. Bardzkiej. W miejscu torowiska na odcinku od al. Armii Krajowej do ul. Pięknej powstaje trasa autobusowo-tramwajowa. – Dziś autobus wjeżdża tu na przystanek, aby wrócić na ogólną jezdnię po wschodniej stronie. Po zachodniej jedzie tylko jezdnią. Po zakończeniu prac pojedzie wydzielonym korytarzem razem z tramwajami – zapowiada Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują przebudowę.

Od 28 czerwca na budowanym odcinku nie jadą tramwaje. Trasy tramwajów 8, 16, 18, 21, 22 zostały zmienione. Na trasie pomiędzy Tarnogajem a Gajem zostały uruchomione kursy wahadłowej linii tramwajowej 78. Na trasie Dworzec Główny – Gaj-pętla kursuje linia autobusowa 718 „za tramwaj”. Pasażerowie jadący tramwajem linii 78 z Tarnogaju do centrum mogą bezpośrednio przesiąść się na autobus zastępczy linii 718 na przystanku „Krynicka” (to kolejny przystanek za przystankiem „Bardzka”).
To pierwszy etap prac, który ma potrwać do sierpnia. Cała inwestycja ma zostać oddana do użytku w marcu 2026 r. Koszt – ponad 12 mln zł.

Wrocławskie Inwestycje w wakacje planują rozpocząć też remont ul. Koszarowej na wrocławskich Karłowicach. – Przetarg na tę inwestycję został rozstrzygnięty. Podpisaliśmy już umowę z wykonawcą. Ma 10 miesięcy na realizację zadania. Koszt inwestycji to ponad 14,8 mln zł – informuje Krzysztof Świercz. Jezdnia na ul. Koszarowej zostanie poszerzona z 5,5 m do 6 m. Wybudowane zostaną nowe przystanki z wiatami i duża zatoka służąca autobusom. Nawierzchnia ulicy będzie wykonana z masy bitumicznej, która zastąpi zniszczoną kostkę brukową. Po inwestycji zyskają rowerzyści. Na ulicy Koszarowej wybudowana zostanie dwukierunkowa droga dla rowerów po stronie północnej, czyli tej gdzie znajdują się szpital i budynki kampusu Uniwersytetu Wrocławskiego. Podczas inwestycji mają powstać nowe chodniki oraz przejścia dla pieszych (dodatkowe przejście dla pieszych powstanie na ul. Sołtysowickiej przy skrzyżowaniu z ul. Koszarową). Zaplanowana jest też przebudowa sieci podziemnych. Wykonawca podczas realizacji tego zadania zadba także o zieleń. Na ul. Koszarowej pojawią się m.in. tysiące róż w dwóch odmianach. Projekt przewiduje także w niektórych miejscach budowę muld chłonnych, co pozwoli zagospodarować wody opadowe.

Prace na ulicy Koszarowej będą prowadzone połówkowo, aby utrzymać ruch aut do szpitala. O zmianach w organizacji przejazdu ulicą będziemy informować, po tym jak wykonawca uzgodni projekt z Wydziałem Inżynierii Miejskiej UM Wrocławia.  Koszt tej inwestycji wynosi około 20 mln zł.

Tramwaj na Swojczyce może latem

Jeśli Urząd Zamówień Publicznych zakończy kontrolę uprzednią dotyczącą przetargu na trasę autobusowo-tramwajową na Swojczyce, wykonawcy do uzgodnienia zostanie organizacja ruchu zastępczego i uzyskanie pozwoleń. Być może zdąży rozpocząć prace jeszcze latem.

– Wybudowane zostanie tu blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla na Sępolnie zostanie przebudowana.  W ramach prac ma zostać wybudowana także nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania. Tramwaj i autobus będą poruszały się głównie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym – relacjonuje Krzysztof Świercz z WI.

W ramach inwestycji przebudowywany będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie także nowy łącznik Swojczyckiej z ul. Marca Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Inwestycja obejmie 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, przejazdy rowerowe, ok. 6 km nowych chodników, nowe doświetlone przejścia dla pieszych. Na wysokości pętli na Swojczycach i cmentarza wybudowany zostanie Park and Ride wraz z jezdnią manewrową i przepuszczalną nawierzchnią, z miejscem na ponad 160 aut.  W ramach inwestycji powstaną także parkingi rowerowe. Zadanie obejmie także bardzo duży zakres przebudowy, rozbudowy i budowy infrastruktury podziemnej, a także nadziemnej.  Podczas tej inwestycji wykonawca ma zastosować rozwiązania ekologiczne pozwalające na wprowadzenie elementów zielonych w infrastrukturę przystankową. Pętla na Swojczycach będzie zielona i obsadzona wewnątrz drzewami. Zielone mają być tez przystanki zlokalizowane po drodze. Planowane jest też posadzenie na trasie około 380 drzew (m.in. klony, lipy, sosny czy topole), a także dziesiątki tysięcy krzewów.

Wykonawca będzie miał 24 miesiące na realizację prac od momentu podpisania umowy. Inwestycja będzie kosztować ponad 139 mln zł, część ma być dofinansowana ze środków z Unii Europejskiej.

Pod koniec sierpnia/początek września WI chciałyby rozpocząć prace związane z przebudową skrzyżowania Dubois i Drobnera. Przebudowa samego peronu przystankowego może nastąpić dopiero po zakończeniu remontu rozjazdów na skrzyżowaniu Pomorskiej i Dubois, tak by można było wyznaczyć objazdy dla tramwajów w tym rejonie, ale prace na jezdni mogłyby się rozpocząć wcześniej. Teraz trwa analiza dokumentów złożonych przez wykonawców, po tym nastąpi wybór wykonawcy i podpisanie z nim umowy. Ten najwęższy peron przystankowy w Polsce ma się zmienić w wygodny i bezpieczny węzeł przesiadkowy.  – Kierowcy pojadą wygodnymi jezdniami, rowerzyści drogami dla rowerów, a piesi powędrują wygodnymi chodnikami. Powstanie nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości ulicy Cybulskiego, co poprawi bezpieczeństwo w rejonie mostów Uniwersyteckich. W ramach tego zadania przebudujemy ponad pół kilometra torowiska tramwajowego. Przede wszystkim znikną istniejące przystanki tramwajowe na tej ulicy. Dzięki zmianie geometrii w układzie drogowym zaprojektowane zostały nowe bezpieczne perony przystankowe, na których będą mogły zatrzymywać się tramwaje i autobusy – informuje Krzysztof Świercz.

Ten remont to także m.in. potężna przebudowa infrastruktury podziemnej i oświetlenia. A także inwestycja w zieleń – ma tu zostać posadzonych 19 drzew (8 na peronach), 1375 szt. krzewów liściastych, 1525 szt. pnączy, 1080 szt. traw ozdobnych, 270 szt. półkrzewów, 270 szt. roślin cebulowych. W obrębie przebudowanego skrzyżowania planowane są m.in. ogrody deszczowe.

Podczas realizacji zadania ruch samochodowy w obrębie tych ulic będzie się odbywał, ale w ograniczonym zakresie. Dokładną organizację ruchu zastępczego wykonawca uzgodni z Wydziałem Inżynierii Miejskiej po podpisaniu umowy. Na pewno prace będą podzielone na etapy. Ruch tramwajowy ma być wyłączony na 14 miesięcy. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 18 miesięcy na realizację całego zadania.
Na tę inwestycję miasto zamierza przeznaczyć około 50 mln zł, chce też pozyskać środki z UE.

Park&Ride, poszerzenie ulic i droga rowerowa z chodnikiem

Także w wakacje WI chciałyby rozpocząć budowę parkingu Park and Ride w Leśnicy na 66 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym trzy miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i dwa miejsca parkingowe dla samochodów elektrycznych, z wiatą rowerową Bike and Ride. Złożone przez chętnych na wybudowanie parkingu wykonawców oferty są w trakcie sprawdzania. Inwestycja jest dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach rozbudowy systemu Parkuj i jedź we Wrocławiu – Etap III.  Wykonawca tego zadania będzie miał 7 miesięcy na realizację zadania od momentu podpisania umowy. Na budowę miasto zamierza przeznaczyć ponad 3 mln zł.

Latem planowane jest też rozpoczęcie rozbudowy skrzyżowania ulic Wiejska-Mokronoska-Awicenny.  Trwa analiza sześciu złożonych ofert. Wszystkie są poniżej kwoty, jaka miała być przeznaczona wykonanie zadanie (ponad 25 mln zł). Ulice mają tu zostać poszerzone do trzech pasów, zmieni się też ich geometria.  – Planujemy też budowę chodników, dróg dla rowerów, miejsc postojowych, zatok autobusowych, przebudowę istniejących zjazdów, oświetlenia, odwodnienia, sygnalizacji świetlnej – wymienia Krzysztof Świercz.

Skrzyżowanie nie będzie mogło być zamknięte, prace będą realizowane przy ograniczeniu ruchu – szczegóły podamy przed rozpoczęciem prac. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 18 miesięcy na realizację tego zadania.

27 czerwca WI otworzyły też oferty na budowę ciągu pieszo-rowerowego na ul. Trawowej w kierunku kładki nad rzeką Ślęzą. Inwestycję chce wykonać pięć firm. Jeśli postępowanie przetargowe zakończy się szybko, inwestycja może się rozpocząć jeszcze w wakacje. Prace obejmą tutaj budowę jezdni dla rowerów i chodników dla pieszych oraz ciągu pieszo-rowerowego, w tym wykonanie przewiertu pod torami kolejowymi, budowę oświetlenia, zagospodarowanie zieleni i postawienie ławek oraz koszy na śmieci. Prace mają potrwać siedem miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą robót.

MPWiK na moście Grunwaldzkim

W połowie lipca ważne prace ma też rozpocząć Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. – Przy moście Grunwaldzkim przed wjazdem na przeprawę od strony placu Społecznego zlokalizowaliśmy wyciek. Nie widać go na powierzchni, jednak jego obecność została potwierdzona specjalistycznymi metodami – akustyczną i z użyciem gazu znacznikowego. To magistrala, która ma średnicę 900 mm powstała w 1911 r. – informuje Martyna Bańcerek, rzeczniczka prasowa MPWiK Wrocław.

Planowany termin rozpoczęcia prac to noc z 12 na 13 lipca. Usuwanie awarii może nie być łatwym zadaniem. MPWiK będzie musiało zrobić wykop głęboki na około 5 m, a na moście jest ograniczona przestrzeń, co może utrudnić ustawienie ciężkiego sprzętu oraz składowanie i transport urobku. Poziom wód gruntowych też jest tam najprawdopodobniej wysoki. By zrobić wykop, trzeba będzie rozebrać nawierzchnię – odkuć beton, zdemontować betonową podbudowę i szyny tramwajowe. To wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu. Ruch tramwajów przez most zostanie wstrzymany. Tramwaje jadące przez most Grunwaldzki będą musiały pojechać objazdem przez most Pokoju – jak dokładnie zmieni się organizacja komunikacji przy tym remoncie, będziemy informować bliżej jego terminu. W czasie prac utrzymywana będzie przejezdność dla samochodów i autobusów w obu kierunkach, ale jezdnia zostanie zwężona do jednego pasa zewnętrznego w obu kierunkach.
Same prace wykopowo-naprawcze potrwają od 7 do 9 dni, jednak kluczowe będzie odtworzenie nawierzchni drogowej i torowiska, co może zająć około trzech tygodni. Dlatego należy się liczyć z utrudnieniami w ruchu w rejonie mostu Grunwaldzkiego przez co najmniej miesiąc – przy sprzyjających warunkach pogodowych i technicznych. W przypadku napotkania trudności lub niekorzystnej pogody, prace mogą potrwać dłużej, nawet około 1,5 miesiąca.

Powstańców Śląskich przed podpisaniem umowy

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta jest w przededniu podpisania umowy na remont ul. Powstańców Śląskich – jednej z ważniejszych arterii komunikacyjnych Wrocławia, szczególnie dla całego południa miasta. Jeśli wszystko pójdzie dobrze i umowa zostanie podpisana, prace na Powstańców Śląskich rozpoczną się także w wakacje. – Prace będą podzielone na trzy odcinki – ok. 550-metrowy Swobodna – Radosna, ok. 220-metrowy Wielka – pl. Powstańców Śląskich i około 365-metrowy pl. Powstańców Śląskich – Hallera – informuje Damian Kret, rzecznik prasowy ZDiUM. Wykonawca będzie musiał rozebrać wysłużoną kostkę granitową i położyć nowoczesny, trwały i cichszy asfaltobeton. Zakres prac obejmuje nie tylko jezdnię, ale też np. perony przystanków, fragmenty chodników i dróg rowerowych, zatoki postojowe i oznakowanie. W czasie remontu ruch kołowy ma być częściowo utrzymany – zajęta ma być połowa na każdej z jezdni. Koszt całej inwestycji to ponad 14 mln zł. Prace mają się zakończyć po około sześciu miesiącach. Ten remont obejmie ulicę, plac – który również ma być remontowany – będzie miał osobnego wykonawcę, który zostanie wybrany w osobnym przetargu. Zgodnie z ustaleniami z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, na placu zostanie ułożona kamienna kostka.

Wrocław na Dobrej drodze, chodniki, dylatacje

Część wakacyjnych remontów ZDiUM już rozpoczął. Trwają już prace na dwóch ulicach w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze”, który polega na wymianie nawierzchni bitumicznej. Drogowcy zrywają wierzchnie warstwy drogi i kładą dwie nowe warstwy rozdzielone siatką wzmacniającą, która wzmacnia nośność. – Od pierwszej edycji program ewoluuje, z roku na rok sukcesywnie rozszerzamy zasięg remontów o kolejne osiedla zwiększając równocześnie nakłady finansowe. W roku 2021 zaczynaliśmy od trzech lokalizacji za 2,3 mln zł. Do dzisiaj poprawiony został stan 45 ulic za kwotę przekraczającą 80 mln zł.

Ta edycja wiosenno-letnia obejmie aż 18 ulic o łącznej długości blisko 14 km, a ich łączny budżet przekracza 32 miliony złotych – informuje Ewa Mazur ze ZDiUM.
W ramach tego programu 21 czerwca wykonawcy weszli na ul. Bajana (od ul. Bystrzyckiej do Szybowcowej – robią tutaj odcinek o długości ok. 1,06 km i powierzchni 7,42 tys. m kw. Remont obejmuje wymianę nawierzchni i położenie siatki wzmacniającej) oraz Drzewieckiego (od Balonowej do Szybowcowej, długość – 980 m, powierzchnia ok. 6,9 tys. m kw., remont obejmuje wymianę nawierzchni, położenie siatki wzmacniającej i wymianę krawężników).

Na lipiec wykonawca – Pro-Tra Building – zapowiedział początek prac na ul. Horbaczewskiego i ul. Waligórskiego. W lipcu mają się także zacząć także roboty na ulicach Czekoladowej, Dokerskiej i Gwareckiej, Inżynierskiej i Poleskiej. Na tegorocznej liście znajdują się również obydwie jezdnie w tunelach samochodowych pod placem Dominikańskim, które kolejny wykonawca GM-Roads – zaplanował także na wakacje.  W planach są jeszcze ulice Legnicka, Nefrytowa, Małopolska, Moniuszki i Śniadeckich, Krzywoustego, Kozia, Bacciarellego. Wszystkie prace w ramach edycji wiosenno-letniej mają się zakończyć do listopada 2025.  Nowe lokalizacje w kolejnym pakiecie mają być kontynuowane od jesieni.

W czerwcu także rozpoczął się remont podciągu przeprowadzającego magistralę wodną w przejściu podziemnym na Rondzie Reagana (czas trwania do 5 miesięcy).
W planach ZDiUM są także inne remonty. W lipcu zarząd planuje umowę na wymianę dylatacji wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej (ma potrwać trzy tygodnie), wymianę dylatacji na estakadzie Gądowianka (do września 2025 r.), utwardzenie drogi dojazdowej do przy ul. Opatowickiej 11-21 (do czterech miesięcy). W sierpniu ZDIUM najprawdopodobniej podpisze umowę na wymianę nawierzchni na ul. Żwirki i Wigury Zachodnia na odc. od ronda 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego do granic miasta (prace mają potrwać do grudnia) oraz na utwardzenie nawierzchni ul. Hiacyntowej i Przebiśniegowej (czas trwania: wrzesień 2025r.).

ZDiUM ma też w planach zacząć w wakacje remonty chodników m.in. na Przedmieściu Oławskim na ulicach: Dąbrowskiego (str. zachodnia od Kościuszki do ul. Komuny Paryskiej, ul. Worcella (str. północna od Krasińskiego do nr 18), ul. Haukego-Bosaka (str. południowa od numeru 25 do 37) – to inwestycje wykonywane w ramach Programu Pieszo-Rowerowego. W ramach tego samego programu wymieniony zostanie chodnik po północnej stronie ulicy Tęczowej, nawierzchnia ścieżki rowerowej wzdłuż Wybrzeża Stanisława Wyspiańskiego, wybudowany zostanie chodnik przy ul. Jesionowej wzdłuż skweru Stasiaka. – W ramach środków z Funduszu Osiedlowego w wakacje mają zacząć się też prace związane z wymianą fragmentów nawierzchni chodnika na ul. Gubińskiej, a w okolicy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 7 do sierpnia ma zostać uporządkowane parkowanie, remont nawierzchni chodnika przy ul. Rękodzielniczej – informuje Damian Kret. Remont chodnika przy ul. Lakierniczej ma potrwać do września, a poprawa stanu technicznego nawierzchni skweru w rejonie skrzyżowania ul. Bezpiecznej z ul. Chorwacką od sierpnia do października – te dwie inwestycje również są finansowane z Funduszu Osiedlowego.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułNajciekawsze miejsca na obrzeżach Wrocławia [TOP 8]
Następny artykułSzkło w przestrzeni mieszkalnej – jak zabudowy szklane zmieniają wnętrza we Wrocławiu
Małgorzata Braszka
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.